Interessenter reagerer på MarketWatch

Vi holdt et afsluttende projektmøde i Bruxelles i sidste uge.

På mødet afslørede vi resultaterne fra vores sidste runde af butiksbesøg og fra vores laboratorietest. På mødet deltog bl.a. MEP Dario Tamburrano, der leder EU-Parlamentets arbejde med revision af energimærket. Mødet gav ikke bare et billede af den nuværende situation på markedet i EU, men så også fremad på, hvordan energimærkningen vil udvikle sig i fremtiden.

Du kan finde en liste over deltagere her og præsentationer kan downloades fra denne side.

 

 

 

Energimærkning i butikker er stadig fyldt med fejl

Af Astrid Lærke Rantorp og Kasper Ellesøe / Research og foto Ilyas Dogru

Elektronik og hvidevarer er nogle strømslugere i danske hjem. Energimærkerne skal hjælpe forbrugerne til at vælge de mest energieffektive produkter. Men mere end hvert 3. produkt i Forbrugerrådet Tænks undersøgelse havde fejl i energimærkningen.

Læs mere på Forbrugerrådet Tænks hjemmeside

hjemmelavet mærke2

 

Markedsføring af lyspærer anmeldt til politiet

ecoclaims

Det Økologiske Råd har anmeldt en række virksomheder som bl.a. Philips og Osram til politiet for svindel i forbindelse med markedsføring af halogenpærer. De sælges som om de er særligt miljøvenlige samtidig med, at de er de mest energislugende på markedet.

Fire virksomheder – herunder de kendte mærker Philips og Osram – er blevet meldt til politiet for grov vildledning af forbrugerne i forbindelse med salg af halogenpærer. De sælges i pakker mærket med bl.a. “EcoClassic”, “Ecostar” o.l. selvom de er de mindst energieffektive på markedet.

“Der er tale om grov vildledning. Det er helt uforståeligt, at disse virksomheder kan få sig selv til at lyve overfor deres kunder på denne måde”, siger Jeppe Juul, Energimedarbejder i Det Økologiske Råd.

Halogenpærer – i almindelige fatninger – er både de mindst energieffektive og samtidige dyreste produkter på markedet, da levetiden er markant lavere end på lavenergipærer og LED-pærer.

Kilde: ecocouncil.dk

Støvsugere mangler stadig energimærke!

stoevsugertest_ThinkstockFoto: Thinkstock

af Maria Bruun-Schmidt, Politiken

En langside fyldt med støvsugere hos en forhandler, kan være svær at overskue. For hvad skal man vælge?

Det valg bliver fremover nemmere.

1. september indførtes en ny mærkning af støvsugere, der betyder, at nye støvsugere skal udstyres med et energimærke, som måler støvsugerne på fire parametre; energien, støjen, filtreringen og sugeevnen på henholdsvis tæpper og hårde overflader. Det betyder, at du med det nye energimærke lettere kan finde den støvsuger, som sluger mest støv, som larmer mindst, støver dig mindst op i hovedet under hovedrengøringen – eller som sparer dig for nogle kroner og ører på elregningen.

Den nye mærkning er en fornuftig idé, mener forbrugerrådet TÆNK.

»Vi er glade for, der kommer energimærkning på støvsugerne. Det er et rigtig godt redskab for forbrugerne, og det bliver nu mere tydeligt, at man også vælger støvsuger ud fra andet end prisen alene. Energimæssigt er det jo også en kæmpe fordel for miljøet, at forbrugerne kan gå efter det mest miljøvenlige«, siger seniorrådgiver Claus Jørgensen fra Forbrugerrådet TÆNK.

Han påpeger, at forbrugerne allerede kender energimærkerne fra en lang række andre produkter inden for hårde hvidevarer.

»Og vores undersøgelser viser, at forbrugerne bruger mærkerne rigtig meget og er glade for dem – så det betyder meget, når de er derude. Vi ser meget gerne, at de her mærker kommer ud på endnu flere produktgrupper«, siger seniorrådgiveren.

En lille støvsugerrevolution.

Men selv om mærkningen er indført, er det langt fra alle forhandlere, der har mærkningen i butikkerne. En stikprøve foretaget af Det Økologiske Råd viser, at det i gennemsnit er 60 procent af støvsugerne på forhandlernes hylder, som ikke er blevet klistret til med et energimærke.

»Vi synes, det er en noget sløv start for den her lille revolution«, siger Jeppe Juul, som er energimedarbejder i Det Økologiske Råd. Han mener, at branchen har haft lang tid til at vænne sig til tanken om at energimærke støvsugere.

»Forhandlere såvel som producenter har jo vidst, at de skulle gøre sig klar til det her i i hvert fald halvandet år, så det er ikke fordi, de ikke har haft tid til at forberede sig på det«, siger han.

Samtidig med at nye støvsugere skal mærkes, vil de værste energislugere fjernes fra markedet. Forventningen er ifølge Det Økologiske Råd, at støvsugere i EU i gennemsnit bliver hele 63 pct. mere energieffektive. Det svarer ifølge miljøorganisationen til en årlig besparelse for de europæiske forbrugere på omkring 22 mia. kroner fra 2020.

»For den enkelte forbruger er det jo ikke sådan et stort beløb, man tjener på energiforbruget ved at vælge den ene støvsuger frem for den anden. Men på et europæisk og globalt plan betyder det utrolig meget«, siger Jeppe Juul.

Dårlige støvsugere sælges først

Den forsinkede mærkning har man en forklaring på hos Energistyrelsen, som skal sikre, at støvsugerne undergår den rette forvandling, og som gør opmærksom på, at der nu vil komme en overgangsperiode, hvor man vil se støvsugere både med og uden mærke.

»Der har jo også været kæmpe udsalg af støvsugere op til den 1. september – og det er selvfølgelig alle de støvsugere, som havde et stort effektforbrug, der blev solgt ud. Men det er jo ikke lykkedes at sælge helt ud«, siger Bjarke Hansen, som er akademiingeniør hos Energistyrelsen.

De nye regler om energimærkning har været kendt af leverandører og forhandlere i halvandet år. Hvorfor blev overgangsperioden ikke sat i gang på daværende tidspunkt?

»Der har været en periode præget af en forhandlingsfase, som skulle på plads. Samtidig skulle producenterne jo have mulighed for at tømme ud i lagerne og – i det omfang, det har været nødvendigt – også have tid til at designe nye produkter, som også lever op til kravene«.

Flere energimærker på vej

Hos Punkt 1 ved Søtorvet er butikschefen glad for, at energimærkerne er kommet til butikkerne.

»Jeg synes, det er kanon, vi har fået dem. Det bliver mere gennemskueligt for forbrugerne, og vi får alle de billige støvsugere ud, hvor der førhen også burde følge et høreværn med i købet«, siger butikschef John Gravesen, som mener, at man kan kalde de nye støvsugerstandarder for en lille revolution.

»Det koster jo lidt mere. Men forbrugerne vil også gerne give lidt ekstra for en ordentlig støvsuger, hvis de ved, at det er en støvsuger, der holder mange år«, siger John Gravesen.

Det er imidlertid ikke kun støvsugerne, som skal klistres til. Også andre produktgrupper er så småt på vej til at få et energimærke. Det gælder blandt andet computerskærme såvel som flere typer af pumper, store ventilationsanlæg og professionelle hårde hvidevarer.

»Vi ser dog gerne, at alt, der hedder elektronik – ja alt, hvad der bruger strøm – skal have et energimærke«, siger seniorrådgiver Claus Jørgensen fra forbrugerrådet TÆNK.

Kilde: Politiken

Nye regler skal hjælpe forbrugerne med at spare på energien

Fra 1. januar 2015 skal hele energimærket stå ved siden af prisen på produktet

Fra 1. januar 2015 skal hele energimærket stå ved siden af prisen på produktet

Nye EU regler vil fra d 1. januar 2015 betyde, at online-forhandlere skal vise hele energimærket ved siden af de fremviste produkter.

Fysiske butikker skal fremvise energimærket på køleskabe, fjernsyn og andre elektriske og elektroniske produkter, mens online-butikker indtil nu har kunnet ignorere energimærket, sålænge de gav et minimum af informationer om energiforbruget. I og med at forbrugerne i højere grad handler på nettet, bliver reglerne nu ændret.

Netbutikker vil højst sandsynligt vise en lille del af mærket ved produktets pris, som kan blive aktiveret ved et klik, ved at musen køres herover eller ved en fysisk berøring (touch skærme), og så vil det fulde energimærke blive vist. EU Kommissionen har lavet en række regler, der skal følges for at sikre, at forhandlerne ikke springer over, hvor gærdet er lavest.

De nye regler er obligatoriske og træder i kraft d 1. januar, men kun for nye produkter. Forhandlerne må gerne sætte mærker på deres ældre modeller og produkter, der er på nettet før d 1. januar 2015, men det er frivilligt. I MarketWatch håber vi på, at de gør det.

Test af fryser viser 50% for højt energiforbrug

Vores partner i England har delt denne nyhed om en fryser, der ved nærmere eftersyn brugte 49,2% mere energi, end hvad der var oplyst på energimærket på fryseren.

De engelske myndigheder trådte i karakter, og virksomheden trak produktet fra markedet pga den vildledende information. Virksomheden Pik-a-Pak endte med at få en bøde på £15.000.

pik-a-pak logo

Flere og flere forbrugere går efter energimærkerne, når de skal købe elektriske og elektroniske produkter, og derfor er det vigtigt, at energimærkningen er korrekt. Et skjult merforbrug på 50% vildleder forbrugerne og ender med at koste mange flere penge end forventet, og derfor endte sagen også med, at virksomheden måtte trække produktet og til lommerne for at betale bøden.

 

Nu skal der styr på energimærkningen

Marketwatch ved Forbrugerrådet Tænk og Det Økologiske Råd har holdt møder med industri- og erhvervsorganisationer, samt forhandlere af energimærkede produkter, og det har betydet, at der sættes ind over for fejl i energimærkningen.

Indsatsen er beskrevet i denne pressemeddelelse fra Energistyrelsen:

Indsats mod fejl i energimærkning

Der iværksættes nu initiativer, som skal sikre, at minimum 90 pct. af energimærkede produkter har korrekt mærkning i 2016. Det sker i et samarbejde mellem Energistyrelsen, Dansk Erhverv, Forbrugerrådet Tænk, Det Økologiske Råd og Foreningen af Fabrikanter og Importører af Elektriske Husholdningsapparater (FEHA).
26. september 2014

I fællesskab har Energistyrelsen, Dansk Erhverv, Forbrugerrådet Tænk, Det Økologiske Råd og FEHA besluttet en række initiativer, der skal nedbringe antallet af fejl i energimærkningen af produkter i butikker og på nettet. Som oftest er der tale om manglende energimærkning og ikke om fejl i energimærkernes information. Forbrugerne kan derfor fortsat benytte energimærket som vejviser til energieffektive produkter.

Der er afholdt en workshop den 27. august, hvor de fem parter har aftalt et mål om, at:

  • minimum 90 pct. af energimærkede produkter skal have korrekt mærkning ved Energistyrelsens kontrol i 2016.

Endvidere er det aftalt, at:

  • Dansk Erhverv i samarbejde med Energistyrelsen vil udbrede information, som kan bidrage til at sikre korrekt energimærkning på internettet. Det vil ske parallelt med de nye regler om energimærkning af produkter, der sælges på internettet, som træder i kraft den 1. januar 2015
  • FEHA, Foreningen for Producenter og Importører af Elektriske Husholdningsapparater, vil sikre, at de opstillede mål nås i dialog med detailhandelen.

officielt mærke
Forbrugerrådet Tænk og Det Økologiske Råd fortsætter deres markedsovervågning af energimærkningen i danske butikker i de kommende år, som en del af det europæiske MarketWatch projekt.

Tiltagene og en målsætning om minimum 90 pct. korrekt mærkning vil både styrke kvaliteten af energimærket og øge forbrugernes mulighed for at træffe det rigtige valg, når de køber strømforbrugende produkter
– Henrik Andersen, kontorchef i Energistyrelsen.

Forbrugerne sparer energi og penge på nye krav til støvsugere

energylabel
Fra 1. september 2014 skal nye støvsugere i EU mærkes med energimærket, der også kendes fra fx køleskabe og TV. Mere energieffektive støvsugere kan spare europæiske forbrugere for milliarder af kroner, siger Forbrugerrådet Tænk og Det Økologiske Råd.

Energimærket vil oplyse om gennemsnitligt årligt energiforbrug – så man ved hvad støvsugeren koster i brug – hvor meget støvsugeren støjer, samt hvor god den er til at suge støv på henholdsvis tæpper og hårde overflader. Og også hvor meget støv, støvsugeren lader komme ud igen med udsugningen.

”De nye regler har potentialet til at revolutionere markedet for støvsugere. Forbrugerne får et troværdigt sammenligningsgrundlag på en række vigtige parametre. Samtidig vil reglerne betyde væsentligt mere energieffektive støvsugere, mere støjsvage støvsugere og mere effektive støvsugere”, siger Claus Jørgensen fra Forbrugerrådet Tænk.

Samtidig med at støvsugerne skal mærkes, fjernes de værste energislugere fra markedet hvilket vil medføre at støvsugere i EU i gennemsnit bliver hele 63 % mere energieffektive. Det svarer til en årlig besparelse for de europæiske forbrugere på omkring 22 mia. kroner om året fra 2020.

”Energieffektive apparater er en vigtig brik i forhold til at mindske klimabelastningen. Både samfundet og den enkelte forbruger sparer penge på energiregningen”, siger Jeppe Juul fra miljøorganisationen Det Økologiske Råd.

I takt med at mere energieffektive rykker ind på markedet, vil EU som helhed spare enorme mængder energi. Således vil besparelsen fra 2020 svare til energiforbruget fra 105 millioner store fjernsyn, eller den samme mængde strøm, som der bliver brugt af alle hjem i et land som Østrig.

Forbrugerne skal fra 1. september se efter energimærke A for at finde vej til de mest energieffektive støvsugere på markedet.

 

Yderligere oplysninger

Jeppe Juul, Energimedarbejdet Det Økologiske Råd, mobil 3029 9982

Claus Jørgensen, Seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk mobil 2222 7455

 

Fakta

  • Der bliver solgt 54 mio. Støvsugere I EU om året.
  • Fra 1. september 2014 må støvsugere max bruge 1.600 W.
  • Kravene indføres i to trin. Trin 1 gælder fra den 1. september 2014 og trin 2 fra den 1. september 2017.
  • 2. fase, der træder I kraft I 2017 vil sætte holdbarhedskrav til central dele af støvsugeren bl.a. motoren samt sætte et max energiforbrug på 900 W.
  • Reguleringen omfatter ikke specielle støvsugere som fx vådstøvsugere, robotstøvsugere, industristøvsuger og centralstøvsugere.